Tekniska support bedrägerier är varken förmörkade eller mystiska: dessa förklaras ganska tydligt på egen hand eftersom deras strategier inte är nya. Så kallade ”cold-calls” var ett populärt bedrägeri för att lura människor: i olika länder lyckades bedragare finna nya scenarion att överlista människor. En väldigt populär metod var att meddela att ens broder/ syster/ make/ son/ dotter/ katt/ hamster eller annan involverats i en olycka och den kära familjemedlemmen behövde skynda sig för att hjälpa. Dock innebar inte hjälpen att de skulle sitta vid sidan av sängen, utan istället skicka en summa pengar för att få olyckan försvinna helt och hållet. När dessa bedrägerier tidigare var något nytt, var människor ytterst lättlurade på grund av brist på informationskällor. Vi kan endast gissa oss till hur många naiva människor som gav bort deras pengar eller personlig information när de blev vilseledda av kunniga bedragare.
Nu när ”cold-calls” inte längre är så populäre, eller snarare enklare att känna igen, använder kapare den här metoden för att följa deras egna mål i IT-världen. Ett teknisk support fönster skall visas när legitima Windows tekniker oroas över att deras användares enheter stött på ett oroväckande antal virus. Det tog inte lång tid för kapare att använda den här egenskapen till deras fördel. Nu finns det tekniska support bedrägerier precis överallt, näst intill omöjliga att undvika. Grunden för support bedrägeriet låter såhär: under ditt internetanvändande dyker det plötsligt upp ett udda fönster som tydligen härstammar från Microsoft tekniker. Sedan informerar det användare om flertalet problem på deras enheter och övertygar dom att ringa en hjälplinje för att åtgärda dessa via en pålitlig konsult. Självklart visar det sig sedan att dessa hot var helt och hållet påhittade, skapade endast för att hjärntvätta människor att köpa undermåliga program eller ge ut deras bankuppgifter.
Programmeraren från Jolly Roget Telephone Company har beslutat sig för att förbättra IT-säkerheten genom att skapa ett antal ”bottar”. Hans idé är att när människor stöter på en teknisk support bedrägeri som starkt rekommenderar dom att ringa det angivna numret, istället kontaktar honom och tillhandahåller detaljerna om det föreslagna numret. Sedan, tillsammans med hans armé av bottar, plannerar Roger Anderson att överflöda hjälplinjen med samtal. För att göra bottarna mer trovärdiga kommer de ”säga” en hel del olika saker, exempelvis en man som skriker eller en kvinna som försöker förklara situationen. Det de skurkaktiga konsluterna inte kommer att förstå är att de talar med en bot som spelar på gamla inspelningar. Självklart kommer det här nya sättet att bekämpa operatörerna på inte stoppa dom helt och hållet, men det kan irritera dom något fruktansvärt då de försöker att samtal med en dator. Eftersom operatörerna tvingas att hantera en hel del falska samtal av bottar, kommer de inte ha tid att hantera riktiga samtal.
Vår forskningsgrupp stöter konstant på nya varianter av tekniska support bedrägerier som du inte bör tro på. Även om du luras till att ringa en hjälplinje som kontrolleras av misstänksamma operatörer så bör du alltid hålla din perosnliga information till dig själv. Information som dina bankuppgifter bör aldrig delas ut över telefon, även anställda av banker tillåts endast hämta in sådan information öga-mot-öga.
Källa: zdnet.com.
Källa: https://www.2-viruses.com/technical-support-scams-beware